Treceți la conținutul principal

Știi să faci echipă?

În viziunea mea, echipă înseamnă oameni implicați și mobilizați să facă ceva împreună. Valoarea muncii în echipă ține de grija și respectul pe care și-l arată coechipierii. Aceștia pot fi parteneri în cuplu, prieteni, colegi etc. 

Mult timp am crezut că a face parte dintr-o echipă înseamnă să duci la bun sfârșit sarcinile care îți revin, indiferent că îți sunt date ori ți le asumi. Acum sunt de părere că sarcinile trebuie discutate și împărțite, rediscutate și reîmpărțite. 

Recent am văzut un anunț postat online pe FB, în grupul unei comunități. O doamnă căuta un al doilea job pentru soțul său. Dădea detalii de genul ce și-ar dori soțul ca program și atribuții. Nu m-am putut abține să nu mă întreb: de ce nu scrie direct soțul că-și caută job? De ce a delegat-o pe soție să întrebe în locul lui? Alții care au gândit ca mine au și postat, în comentarii. Cineva a răspuns: ,,poate nu are FB".  Are, am căutat eu😅

Există tendința de a delega pe cineva să facă ce poți și tu. Practic, pasezi altcuiva ce nu vrei tu să faci. Observ asta la copilul meu, mă deleagă instinctiv pentru că încă nu e responsabilizat. Dar aici intervine rolul meu, să nu fac în locul lui ce poate face singur. Să-l responsabilizez să-și asume sarcini și să le îndeplinească.

Tendința de a pasa altcuiva sarcinile nu se oprește în copilărie. Evoluează odată cu persoana. Devine o practică. Ajungi să pasezi fără să te gândești că încarci persoana/persoanele din jur. Nu te întrebi dacă cineva își dorește să-ți preia din responsabilități. Doar pasezi.

Uneori nici nu comunici, pur și simplu te sustragi. Lași la latitudinea celuilalt/celorlalți din echipă să decidă dacă preiau sau nu ce nu ai făcut tu.

Iar ceilalți nu revin cu feedback, să te responsabilizeze. Preiau, acceptă, dar copleșiți de nemulțumire.

Și uite așa se creează echipele disfuncționale.

La muncă: 

Colegul X nu a făcut ce trebuia sau cum trebuia. Se apropie deadlineul, X nu mai este disponibil. Cineva din echipă - Y- decide să preia sarcina, altfel e compromis scopul final. Y salvează situația, deși asta a însemnat să se supraaglomereze+frustrare/nemulțumire față de atitudinea lui X. 

În cuplu:

X are o zi extrem de încărcată. Y, mai puțin. X nu cere ajutor, Y nu oferă. Sau X cere ajutor, Y acceptă așa, ca și cum i-ar face lui X o favoare. Poate chiar subliniază acest aspect. X se umple de frustrare, tristețe, se simte abandonat, neajutat, nevăzut, neînțeles. 

sau...

X e super busy, Y la fel. X îi cere lui Y să mai facă niște chestii de care nu se mai poate ocupa, din lipsă de timp sau chef.  X ar putea reprograma. Ori ar putea să se reorganizeze altfel. Y ar putea spune nu. Dar...X doar pasează, Y acceptă. Scenariul se repetă. Y se încarcă de frustrări, nemulțumiri, până răbufnește. X nu înțelege.

Lipsa comunicării este o mare problemă într-o echipă. La fel ca lipsa asumării responsabilității. La fel ca absența respectului, a grijii pentru coechipier.

Chiar cred că rezultatul își pierde din valoare dacă, la finalul muncii de echipă, unul dintre coechipieri este frustrat, rănit, epuizat, în burnout.

Ce putem face:

💚 dacă îl/o vezi suprasolicitat/ă, întreabă: ,, te pot ajuta?" / ,,fac eu asta" / ,,văd că ești încărcat/ă, eu am timp și mă pot ocupa de..."

💚 oferă-te / preia inițiativa să faci ceva din responsabilitățile comune, recunoștința și facerea de bine au un gust atât de plăcut

💚 evită să lași ceva pe umerii celuilalt, pe ideea că știi că se va ocupa; mai degrabă spune-i: nu am apucat să fac asta, mă ocup mâine

💚 dacă chiar nu ai timp să faci ceva anume, formulează în genul: ,,ai avea timp să...? îți mulțumesc că mă ajuți, mă voi revanșa"; și revanșează-te!

💚 dacă ai lăsat ceva neterminat/nefăcut și ai observat că s-a ocupat altcineva în locul tău, nu o lua ca și cum ți se cuvine, ci: ,,îți mulțumesc că...., eu nu am mai apucat / eu am simțit că nu mai pot / nu mai aveam chef". Și ai grijă să fie o excepție, nu fă din asta o regulă.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Michael Jackson - (I) Remember the time...

Îmi amintesc că aveam 10 ani, eram în clasa a III-a sau a IV-a şi eram foarte îndrăgostită de Michael..... Cred că am făcut o pasiune numai uitându-mă la promovarea concertului care urma să aibă loc în România. M-a fascinat aşa de mult, încât am reuşit să-i scriu numele corect - degeaba făceam engleză, nu reuşeam să scriu un nume străin doar auzindu-l, de obicei scriam cum pronunţam. Dar cu Michael a fost altă poveste. Offf....de câte ori am mâzgălit de atunci MICHAEL JACKSON.... cu inimioare, la sfârşitul caietelor de mate sau de română!!! Aşa pitică cum eram, am început să colecţionez, normal, poze din "Ecran Magazin" - un fel de Bravo pe acele vremuri, să port pe ascuns insigne cu Michael - că ai mei nu erau de acord. Într-o zi, am văzut în vitrina unei librării o revistă, a cărei copertă era, practic, un mic poster cu Michael. Oooo, am înnebunit, voiam şi eu. Dar cum să fac??? Ai mei erau foarte reticenţi pe atunci vizavi de tot ce produce plăcere copilului :d, aşa că am

Dincolo de granițe

  De ceva vreme lucrez la granițele personale. Acele bariere imaginare pe care să le pun pentru a-mi fi mie bine. Nu este ușor: față de cine să le țin ridicate? ori față de ce? când le cobor? cum comunic că sunt ridicate? ce spune asta despre mine? cum voi fi percepută? ce am de pierdut? dar de câștigat? ce învăț eu din asta? Nu mereu am analizat lucrurile astfel. Chiar dacă am simțit că nu îmi fac bine anumite atitudini, gesturi, vorbe, situații, am ținut barierele jos. Nu am comunicat că nu mă simt bine. Când nu am mai putut, m-am retras. Dar nu am rezolvat nimic, căci am ajuns iar în situații similare. Până când... 🔅...am conștientizat că spațiul meu personal, atât fizic cât și emoțional, este cel mai important. Și nu există niciun motiv în lumea asta pentru a permite cuiva, indiferent cine este, să ,,intre cu bocancii" în spațiul meu personal. Expresia nu îmi aparține, dar este des folosită pentru a transmite cât de puternică poate fi o asemenea intruziune. Și rezonez cu ea.

Poveşti de viaţă II

E timpul să revin cu un nou exemplu din viaţă! În urmă cu mulţi ani am cunoscut un cuplu aparent "bine închegat". El - un om de afaceri super de treabă, sociabil, care era îndrăgostit nebuneşte de ea, după câţiva ani de căsătorie şi un puşti la activ. Ea - o păpuşică frumoasă de pica, de asemenea de treabă. Erau aproape mereu împreună, el îi satisfăcea toate poftele iar ea...era frumoasă de pica. La un an după ce i-am cunoscut, au divorţat. Dar nu asta era ideea! Până să se strice treaba, am asistat la o chestie super super faină. Eram într-o deplasare în Sighetu Marmaţiei, pentru câteva zile. Într-o dimineaţa m-am dus la tipă în cameră, să ne pregătim ca fetele, să mai vorbim de una de alta....şi a ciocănit cineva la uşă. Ne-am cam mirat noi, era destul de dimineaţă şi noi ne cazaserăm la un motel prin munţi pe acolo prin Sighet. Am deschis, era una din cameriste....cu un buchet mare mare de trandafiri roşii, pentru păpuşică. Wowww! Şi nicio carte de vizită....m-am mirat eu.