Treceți la conținutul principal

Poveste cipriotă în trei


Toamna asta ne-am întors în Cipru, o țară care ne-a furat inima. Am fost acolo în luna de miere și ne-am întors acasă cu amintiri și emoții care dăinuie și după trei ani.  Așa cum ne-am întors și de această dată, pentru că am avut-o pe Vic cu noi.

Anul trecut nu am reușit să ne organizăm cu o vacanță, Vic era micuță și noi ușor cam panicați. Abia ne descurcam acasă, darămite în deplasare! Știam de la prieteni că nimic nu este imposibil însă am preferat să așteptăm să mai crească.

Dacă data trecută ne-am plimbat prin Larnaca, Ayia Napa, Nicosia și Limasol, de data aceasta am ales Paphos. Deși ador transportul în comun de la ciprioți (autobuzele de pe liniile turistice au orar și aer condiționat), ne-am gândit că un drum de o oră-două ar obosi-o pe bebelină, așa că ne-am limitat la o singură zonă...nu că am fi stat locului!

Despre peripețiile din avion și ce înseamnă să călătorești cu un bebeluș puteți citi pe fashionmoms.ro.

Aici îmi aștern călătoria, poate vă ajută! Am achiziționat biletele de avion cu vreo două luni înainte, am ales Ryanair. Nu mai zburasem până acum cu această companie dar am primit recomandări bune, plus că mi-au convenit orele și prețul. Mai greu a fost să găsesc cazare în regim de self-catering. Am preferat un apartament, pentru a avea intimitate cu cea mică. În plus, ea nu mănâncă decât ce îi gătesc eu, lucru pe care nu-l puteam face la un hotel. Doar că eu căutam în zona turistică, Kato Paphos, la recomandarea cuiva, iar acolo se epuizase tot! Chiar dacă am ales sfârșitul lui septembrie, temperaturile de 30 de grade și marea caldă atrag constant turiști. Am căutat prin airbnb.com, mereu găsesc ceva pe placul meu, însă de data aceasta a fost dificil. Am renunțat la anumite criterii privind poziționarea, am făcut un compromis cu zona. Așa am ajuns la un apartament superb, aproape de mare, unde ne-am simțit ca acasă! Situat la parter, cu patio și acces la piscină, dotat cu tot ce am fi putut avea nevoie, apartamentul a fost imediat îndrăgit de Vic. La fel și pătuțul oferit de gazde! Căci da, mai ales când ai un copil târâtor, pătuțul este un must! (dacă stă copilul, evident:)))) Așadar, acest apartament este aproape de mare (am descoperit chiar și o faleză încântătoare, în fața unui hotel privat însă accesibilă tuturor), la 10-15 minute de mers până la un Lidl (de unde am cumpărat roșii și castraveți cu gustul legumelor noastre de la țară!) și 5 minute până la stația de autobuz. Noi am plătit 40 de euro pe noapte.

Nu am închiriat mașină, am folosit transportul public și a fost perfect! O călătorie costă 1.5 euro, am preferat abonamentul săptămânal, 40 de euro pentru două persoane. Cu autobuzul am făcut 10 minute până la port sau 5 minute până la plaje frumos amenajate. Pe Vic am transportat-o în căruț 90% din timp. Un alt lucru pe care îl apreciez este că, cel puțin în zona turistică, este o plăcere să mergi cu căruțul. Există căi de acces, rampe la trotuar, așa cum ar trebui să fie în lumea asta.

V-am spus că mi-a plăcut orarul de la Ryanair. Plecați pe la 7 fără ceva din București, am ajuns la 9 în Cipru. Deci la 10 și ceva ne instalam în apartament. Cu alte cuvinte, o zi câștigată!

Inițial am avut multe pe listă de făcut și de văzut. Însă, la un calcul realist, mi-am dat seama că nu pot să împac programul copilului cu toate dorințele mele. Am făcut o triere și ieșit bine de tot:)

Ziua sosirii

După ce ne-am instalat, soțul a dat o fugă la Lidl, eu am hrănit copilul - pentru Vic aveam mâncare de acasă. A urmat un somn necesar pentru toți, iar după-amiaza ne-am plimbat pe malul mării, pe faleza descoperită în zona unor hoteluri private. Minunat amenajat totul, accesibil pentru căruț, a fost o încântare.

A doua zi

Ne-am trezit relativ devreme, așa obișnuim în concediu. Am servit micul dejun pe terasă, am făcut bagajele și am plecat cu autobuzul, la recomandarea gazdei, la plaja din zona hotelului St.George.
Astfel de plaje au avantajul ca sunt frumos amenajate, există zona de gazon, cu palmieri, dar și nisip sau pietre, după caz. Noi ne-am bălăcit într-un mic golf, era perfect pentru copilași, iar plajă am făcut pe iarba din fața hotelului. Nu ne-a tras nimeni de mânecă nici că stăm pe prosop, nici că nu închiriem șezlong.

Acolo ne-am petrecut jumătate de zi, căldura nu era sufocantă, bebe a dormit la prânz, am avut gustări de acasă pentru ea, deci a fost minunat. Seara am repetat plimbarea pe faleza descoperită în apropiere de casă și am mâncat la un restaurant pe care nu-l recomand. Am plătit cel mai mult (40 de euro) deși nu este spectaculos nici ca așezare, nici ca design, nici mâncarea nu ne-a dat pe spate. Am vrut meze, nu aveau, ne-au ,,încropit" ceva dar am rămas cu sentimentul că am mâncat ce era rămas prin oale. Am primit însă, din partea casei, rodii. Iar gustul a fost wow, deosebit, nu are nicio legătură cu ce găsim la noi în comerț.

A treia zi

Am zis să explorăm portul. Am avut și intenția de a face o croazieră însă am renunțat, nu am găsit ceva potrivit pentru bebe și oki la preț. Am zis că altă dată! Oricum, am făcut în urmă cu trei ani o croazieră din Ayia Napa și a fost senzațională. Portul Paphos e micuț și pitoresc, merită o plimbare în zonă, sunt multe cafenele, restaurante, toate pline de turiști! Am fost la pomul lăudat, o gelaterie care nu mi-a înșelat așteptările. E Cosi Gelateria, prețul este mai oki decât în alte părți iar gustul...wow! Combinația perfectă, din tot ce am încercat, a fost de dark chocolate cu limoncello <3 .="" nbsp="" p="">

Am vrut să mâncăm la prânz însă, surpriză, tavernele erau închise, majoritatea. Ei deschid după-amiază, de regulă 16.00-00.00. Eu țineam morțiș la tavernele mele scoase de pe TripAdvisor, soțul a zis să ne luăm după miros:))) Așa am descoperit taverna Mina's, unde am mâncat cel mai ieftin și cel mai bine. Porții generoase, totul proaspăt și frumos așezat pe platouri.  Dai 10 euro pe o porție de calamari dar ai și cartofi, și salată. Lămâia este nelipsită. Berea locală, undeva la 3 euro.  Ah, tot acolo am mâncat un fel de cârnați, sheftalia. Senzațional mixt, recomand.

După masă a urmat o plimbare lungă, pe faleză. Spre surprinderea mea, am acoperit multe dintre ,,obiectivele" pe care îmi propusesem să le văd, deși pe hartă păreau departe tare. Am ajuns în zona Băilor Municipale (oamenii stau întinși pe niște bucăți de ciment, la plajă, iar în mare coboară pe niște trepte metalice. Au dușuri, cabine de schimbat, toalete. Totul este curat și gratuit, nu mi-a plăcut însă ideea asta de ciment și apă). A urmat plaja Sodap, cu nisip fin, ca la noi acasă. Vic a făcut o tură prin nisip, și-a exersat mersul însă nu m-a încântat nici locul ăsta. Ah, toată promenada asta este ticsită de super vile de lux care au în față gazon cu șezlonguri pentru locatari. Acolo arată bine:)))

În majoritatea zonelor vizitate din Paphos am observat multe locuințe de lux, construite aproape de mare, pentru a fi închiriate. Înțeleg că vin mulți turiști din Rusia.

Poate vă întrebați cum ne descurcam cu bebe. Păi a mers mult în cărucior, la plajă pe piciorușe, mergea susținută. A mâncat în cărucior ce îi luam de acasă (fructe, iaurt, brioșe), a dormit în cărucior. Cu autobuzul am mers doar câteva stații, nu cred că am făcut mai mult de 10 minute dintr-un punct turistic în altul. Însă am preferat mersul pe jos. Din cât am contabilizat, avem peste 35 de km parcurși. Seara ne retrăgeam la cameră, pentru băiță, biberon și somn. Noi mai rămâneam pe terasă la o bere și alune. Am avut surpriza să asistăm și la un spectacol dat la o piscină din vecinătate. La ei se poartă enterteinerii, se promovau mult spectacolele cu karaoke, lumea era încântată!

 A patra zi

Am vizitat parcul arheologic, o întindere aridă unde se găsesc case ridicate în cinstea zeilor mitologici și podele cu mozaic frumos făcut și bine păstrat. Am fost șocați (obișnuiți cu nenormalitatea noastră) să vedem că avem indicații, pe unde putem circula cu bebe în cărucior (traseul pentru persoane cu dizabilități). Ah, una dintre case avea și explicații în Braille (pentru nevăzători). Respectul pentru oameni m-a copleșit, m-a cucerit. În ciuda întinderii, am găsit apă potabilă, toalete curate, foișor să stăm la umbră. Ah, și sistemele de irigație sunt peste tot. Altfel cred că pe oamenii ăștia i-ar înghiți deșertul. Dacă se vrea, se poate! Am vizitat și un far, și un amfiteatru, totul datând din perioada Paphosului antic.



Din greșeală am ajuns să facem o plimbare lungă, pe malul mării, și am descoperit că putem ajunge și pe jos în portul în care, cu o zi în urmă, ajunsesem cu autobuzul. Tot așa am mai descoperit două plaje, Faros și Lighthouse. Dar cum nu aveau gazon, nu mi-au plăcut!






A cincea zi

Ne-am întors la plaja noastră de la St. George, pentru bălăceală și plajă pe gazon! Aveam în plan să mergem la grădina zoologică dar m-au descurajat review-urile. Aș vrea să merg undeva unde animalele nu sunt chinuite, gen parcuri, rezervații. Locul animalelor sălbatice nu e nici la Zoo, nici la circ. Ne-am sucit noi și am ajuns la vestita Coral Bay, o zonă turistică foarte lăudată. M-a dus cu gândul la Costinești, ce să zic! Multe restaurante, magazine cu suveniruri, plaja ticsită de șezlonguri. Degeaba avea blue flag, turiștii lăsau multă mizerie, terasa nu era amenajată, deci un mare nu. Seara ne-am întors în Kato Paphos și am mâncat la una dintre tavernele găsite pe TripAdvisor, Fitos e Maria . Mâncarea a fost bună, prețuri oki, la desert am primit înghețată de trandafiri, homemade, foarte gustoasă.  Aici l-am găsit și pe băiețelul proprietarilor, Agamemnos (mitologie, baby!) iar Vic a interacționat cu el și s-a distrat. A adormit de cum am urcat în autobuz, a fost nasol acasă, că până am spălat-o și am hrănit-o au curs multe lacrimi. Am înțeles că oki, o plimbăm noi mult și bine dar seara nu tebuie să mai avem pretenții, este epuizată.

A șasea zi

Posibil să fi făcut 5 minute baie în piscină, nu sunt sigură:))) Dar nu a fost timp de stat la cameră și bălăceală! E, tot atunci am descoperit alta plajă faină, tot din asta amenajată pentru privați, Kefalos beach.
 Foarte fain și aici, am stat la umbra unui palmier, ne-am bălăcit la mal, în apa aia clară în care vezi mulți peștișori și pietre. Plaja ține de un complex, tip sătuc de lux, fain amenajat. Am servit și o gustare la terasă, a fost singurul loc frumos găsit pe malul mării, pentru masă.  În fiecare seară la sătuc se organiza pe malul mării o petrecere de nuntă, mi-a plăcut ideea: 5 mese cu rude și prieteni, dans, glume, povești!



Am fost și la Tombs of Kings, o zonă unde au fost înmormântați nobilii și bogații Paphosului antic. Extraordinară priveliște, vizita e o incursiune inedită, recomand!

Am dat o fugă și în mall, nu știu de ce am vrut inițial dar a fost cu folos. Așa cum am povestit pe fashionmoms.ro, am pierdut bebelul copilului, am găsit aici altul - nu la fel dar pe aproape!





Tot pe Kefalos Beach am prins un super apus. Pentru că, nu-i așa, fiind în vestul Ciprului, soarele apune în mare:))) Deci răsărit nu am apucat!









Ziua a șaptea am rezervat-o pentru Old Paphos. Big mistake, este o zonă inedită, făcută sub mâna tinerilor designeri, aș fi vrut să mă pierd pe acolo măcar o zi. Din păcate, am ajuns la prânz când, da, totul era închis! Am găsit câteva standuri într-o piață, unde Vic a interacționat cu o rusoaică! De treabă doamna, i-a dăruit un talisman cu ochiul lui Horus, să alunge din preajma ei tot ce este necurat. Din fericire, am găsit și o tavernă, Solis, cu o priveliște....olala! Am și mâncat aici - nu wow, dar decent.

În mare, asta ne-a fost vacanța. Multă plimbare, plajă, am stat mult afară, am mâncat preparate tradiționale. Peste tot ne-am simțit respectați, oamenii știu să-ți vorbească frumos, știu impecabil engleză și te ajută. Uite, am întrebat o tipă, la o tavernă, cum să ajung la gelateria vieții, că GPS-ul ne învârtea în loc. Și tipa a căutat pe google maps pe laptop, mi-a arătat exact cum să mergem.  Șoferii de autobuz sunt numai la cămașă, toți vorbesc la hands free. Se dau amenzi mari pentru vorbit la telefon și mersul fără centură. De fapt, riști să-ți pierzi carnetul definitiv. Asta numesc prevenție, nu ciupeala de bani de la noi. V-am spus, intri fără emoții în orice toaletă. Am întâlnit români pe la toate tavernele. Lucrează acolo, nu sunt mulțumiți. Și-au lăsat servicii mai bune, dar prost plătite, ca să strângă bani. Vor să se întoarcă în țară, și acolo e greu. Da, am văzut, e mai bine ca turist!

Cipru e minunat, îmi mențin părerea. Și mi se pare o destinație ideală pentru un bebeluș. Nu am întâmpinat nicio problemă cu Vic, s-a acomodat perfect cu vremea, cu locurile. Ne vom întoarce, garantat!


Comentarii

  1. Mi-ai starnit interesul! La anul mergem si noi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))) Noi am fost și fără bebe, și cu ea. Și a fost minunat de fiecare dată. Este o țară grozavă, sunt multe de văzut. Visul meu este să închiriem cândva mașină, să stăm într-o căsuță tradițională, mai la munte. Că până la mare, cu mașina, se pot face 15-20 de minute. Mă documentez, Cipru rămâne pe listă!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Michael Jackson - (I) Remember the time...

Îmi amintesc că aveam 10 ani, eram în clasa a III-a sau a IV-a şi eram foarte îndrăgostită de Michael..... Cred că am făcut o pasiune numai uitându-mă la promovarea concertului care urma să aibă loc în România. M-a fascinat aşa de mult, încât am reuşit să-i scriu numele corect - degeaba făceam engleză, nu reuşeam să scriu un nume străin doar auzindu-l, de obicei scriam cum pronunţam. Dar cu Michael a fost altă poveste. Offf....de câte ori am mâzgălit de atunci MICHAEL JACKSON.... cu inimioare, la sfârşitul caietelor de mate sau de română!!! Aşa pitică cum eram, am început să colecţionez, normal, poze din "Ecran Magazin" - un fel de Bravo pe acele vremuri, să port pe ascuns insigne cu Michael - că ai mei nu erau de acord. Într-o zi, am văzut în vitrina unei librării o revistă, a cărei copertă era, practic, un mic poster cu Michael. Oooo, am înnebunit, voiam şi eu. Dar cum să fac??? Ai mei erau foarte reticenţi pe atunci vizavi de tot ce produce plăcere copilului :d, aşa că am

Marea din vecini II - Balcic

Dimineaţa am băgat un duş de înviorare şi am plecat să schimbăm nişte bani. V-am spus, nu aveam deloc valută la noi, numai lei - not good, aveam deja 2 leva datorie la non-stop! Apoi ne-am strâns bagajele, am părăsit hotelul şi am plecat spre castel .De la hotel până acolo făceam 20 de minute, cred, dar noi am poposit pe un dig să ne uităm la mare, la meduze şi să păpăm sandvişuri. Castelul Reginei Maria Eu am mai fost la Balcic în urmă cu trei-patru ani. Dar atunci era altă conjunctură, plus că vremea era nasoală, nu-mi mai aduc aminte mare lucru. Acum am luat aminte la toate. Castelul Reginei Maria arată frumos pe afară. Din păcate, nu există o singură cameră care să redea fidel aspectul de odinioară. Sunt fotografii şi obiecte expuse în 3 încăperi, asta e tot. Fază de blonzi: era şi o încăpere cu suveniruri, printre care şi tablouri pictate pe pânză, o minunăţie. Şi tot admirându-le, am zis să ne şi luăm unul, căci preţurile variau - ne-am decis să-l luăm

Dincolo de granițe

  De ceva vreme lucrez la granițele personale. Acele bariere imaginare pe care să le pun pentru a-mi fi mie bine. Nu este ușor: față de cine să le țin ridicate? ori față de ce? când le cobor? cum comunic că sunt ridicate? ce spune asta despre mine? cum voi fi percepută? ce am de pierdut? dar de câștigat? ce învăț eu din asta? Nu mereu am analizat lucrurile astfel. Chiar dacă am simțit că nu îmi fac bine anumite atitudini, gesturi, vorbe, situații, am ținut barierele jos. Nu am comunicat că nu mă simt bine. Când nu am mai putut, m-am retras. Dar nu am rezolvat nimic, căci am ajuns iar în situații similare. Până când... 🔅...am conștientizat că spațiul meu personal, atât fizic cât și emoțional, este cel mai important. Și nu există niciun motiv în lumea asta pentru a permite cuiva, indiferent cine este, să ,,intre cu bocancii" în spațiul meu personal. Expresia nu îmi aparține, dar este des folosită pentru a transmite cât de puternică poate fi o asemenea intruziune. Și rezonez cu ea.